Samtal vid förändring

Transteoretisk modell (TTM) är både en spridd och accepterad modell, som skulle kunna bidra till att stärka fysioterapeuters förståelse och förmåga i sitt arbete med förändringsprocesser. Modellen uppkom genom en komparativ analys av 16 ledande teorier inom psykoterapi och beteendeförändring i USA och är en integrativ modell.

 

SoC

 

 

 

 

 

 

Modellen svarar på frågor om hur förändringar sker, när och vad förändringen handlar om och vilar på tre pelare. Den ena kallas processer vid förändring, Processes of Change, vilken innehåller de olika kognitiva processer som människan använder sig av vid förändring. Den andra delen kallas för stadier vid förändring, Stages of Change, vilka innehåller olika skeenden med specifika psykologiska utmaningar, som människan behöver gå igenom i sin förändring. Den sista och tredje delen kallas för förändringens nivåer, Levels of Change. Med hjälp av nivåerna fås en uppfattning om vilka faktorer, som kan hindra utförande av förändring och vad icke-önskat beteende kan bero på.

Motiverande samtal (MI) är baserad på TTM. Motivationssamtal enligt Roxendal och frågorna vad, hur och när som är av central betydelse i motivationsarbete går att se i ett större teoretiskt sammanhang utifrån TTM. En komplex fråga i ett komplext sammanhang där behov av förenkling behövs. TTM skulle kunna vara en möjlighet till förenkling där människosynen, förhållningssättet och den vetenskapsteoretiska bakgrunden har starka beröringspunkter med BK.

Det finns mycket at läsa om modellen och här är ett exempel;
Prochaska JO, Norcross JC. Systems of Psychotherapy, A Transtheoretical Analysis. 5th ed. USA; 2003

Karin Overgaard

 

Rapport från Köpenhamn

Helgen den 14-15 februari träffades internationella lärargruppen i Basal Kroppskännedom (BK) för ett teoriseminarium om det terapeutiska samtalet i BK. Tjugosex deltagare arbetade med temat i Gentofte, Köpenhamn. Psykolog Louise Östergård gav en inspirerande föreläsning om olika perspektiv på den psykoterapeutiska dialogen, en översyn av den psykoanalytiska, kognitiva och den narrativa/socialkonstruktiva dialogen. Utifrån denna fick vi sedan i grupp egenöva BK och pröva på att formulera våra upplevelser på fem olika nivåer. Uppgiften var att känna efter om någon nivå kändes olämplig eller icke relevant.

Andra dagen fick vi fortsätta reflektera, under en övning som kallas ”fish bowl”. Grundläggande frågor tydliggjordes, om samtalets syfte, hur kontexten- och patientrelaterade faktorer påverkar. Vi fick arbeta i smågrupper och ta fram centrala ledord. Många gemensamma huvuddrag presenterades, att samtalet utgår från här och nu, är kopplat till rörelse- och kroppsupplevande, har sin utgångspunkt i de tre kontaktproblem (kropp, andra personer och miljön)och existensnivåerna. Men även skillnader och olika infallsvinklar blev tydliggjorda. Är dialogen till sin form fenomenologisk och/eller psykologisk, med syfte att förbättra rörelsekvaliten eller fördjupa embodiment? När och hur kan samtalet störa processen och närvaron, kontakten med oss själva? Vi avslutade med att konstatera att dialogen om samtalets utformning i BK ska fortsätta.

Lena Hedlund

 

BK 7,5 hp Lunds Universitet

Det finns nu en 7,5 högskolepoängs distansutbildning i Basal Kroppskännedom på Lunds Universitet, Institutionen för Hälsovetenskaper med inriktning mot att arbeta med BK och gruppens process, se annons. För att gå utbildningen i behöver du arbeta med BK men behöver inte ha terapeutisk kompetens.

Enligt beslut i IBK kan du som har terapeutisk kompetens i BK och går denna utbildning ansöka om att bli handledare i Basal Kroppskännedom för kollegor i BK-utbildningen.

För att kursen ska bli av behöver du anmäla intresse på anmälningsblanketten i bilagan, se länken.

http://www.med.lu.se/hv/utbildning/uppdragsutbildning/vaara_utbildningar

 

Köpenhamn

Kommande helg, den 14-15 februari är det dags för internationella lärargruppen IATBBT att träffas i Köpenhamn. Under temat ”Therapeutic dialogue in BBAT” kommer vi att fördjupa diskussionen om samtalet vid BK och planera för kommande utbildningssatsningar. Vi vill rikta ett stort tack till er kollegor, som har bidragit med era reflektioner inför möteshelgen! Mer information kommer längre fram.