Lärandemål för Utbildningen Basal Kroppskännedom, terapeutisk kompetens

Kunskap och förståelse

Efter genomgången utbildning i Basal Kroppskännedom, terapeutisk kompetens ska den studerande kunna:

  • beskriva och redogöra för teorier till metoden Basal Kroppskännedom
  • förstå och tillämpa vetenskapliga rön inom området Basal Kroppskännedom i egen klinisk verksamhet
  • förstå vad undersökningsmetoder i Basal Kroppskännedom mäter och hur undersökningsmetoderna samvarierar med ICF
  • förstå och tillämpa olika sätt att aktivera motivation till förändring
  • förstå betydelsen av grundläggande kommunikationsfärdighet

Färdighet och förmåga

Efter genomgången utbildning i Basal Kroppskännedom, terapeutisk kompetens ska den studerande kunna:

  • undersöka rörelsekvalitet och kroppsupplevelse hos en individ
  • i samråd med patienten (och teamet) bedöma när och hur Basal Kroppskännedom är en lämplig behandlingsmetod
  • genomföra individuell behandling med Basal Kroppskännedom
  • genomföra behandling i grupp med Basal Kroppskännedom
  • genomföra förebyggande insatser med Basal Kroppskännedom
  • använda en motivationsstärkande metod i det kliniska arbetet
  • kunna utvärdera Basal Kroppskännedoms-behandlingar
  • uttrycka icke-verbala upplevelser verbalt med ord och i skrift
  • kommunicera vad Basal Kroppskännedom är till andra, som patienter och kollegor
  • utveckla egna färdigheter i rörelsekvalitet och medveten närvaro

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången utbildning i Basal Kroppskännedom, terapeutisk kompetens ska den studerande kunna:

  • tillämpa ett patientorienterat (individ-orienterat) förhållningssätt
  • tillämpa ett förhållningssätt grundat i egen rörelsekvalitet och kroppsmedvetenhet
  • reflektera över insatser i ett funktions-, aktivitets- och delaktighetsperspektiv
  • reflektera över betydelsen av ett professionellt bemötande med hänsyn taget till mänskliga rättigheter, mångfald och etiska principer

Examination

Utbildningen examineras fortlöpande genom hela utbildningen i form av feedback på rörelsekvalitet, seminarier och rapporter runt teorier, behandlingsinsatser och presentationer.

 

Uppdaterad 2016-09-15